Re: tradiții (cultură) …

Astazi am trecut (si) pe la: FORUMUL TRADIȚIILOR CREATIVE, EDIȚIA A II-A, ARE LOC ÎN WEEKEND LA THE ARK, BUCUREȘTI organizat la The Ark, de colectivul lui Teodor Floru.

Am asistat la partea finala a unei dezbateri. In care se relua “problema” alegerii unui set de “obiecte” culturale “reprezentative” in scopul de a fi “acceptate” de “un grup” pentru a putea fi promovate (la nivel national) suficient de mult (si deci bugetate multi-anual) in speranta ca astfel s-ar crea (si) un fel de identitate si s-a putea ajunge la o sustenabilitate a unor grupuri de mesteri (pentru acele obiecte) si astfel sa devina ceva si (auto)sustenabil financiar …

Nota: astfel de abordari esueaza. Caci dintr mii de posibile articole arhaice (care, toate au aproape zero utilitate practica in viata curenta), mereu “initiatorii” (tocmai) prezinta “de exemplu” setul lor de produse “exemplificatoare”. Si demersul devine cel putin subiectiv … (daca nu … altfel incadrabil, in ciuda muncii – investitiilor facute, implicarii, chiar a rezultatelor cumulate etc.).

Evident, nu a rezulta nicio (noua) concluzie / idee (fata de ce am mai explorat si analizat inca de prin 1998 …). Dar urma si un moment dragut de networking (pe care am decis sa il evit – caci nu aveam motive sa aleg “parti” dintr-un set care mie mi se par la fel echivalente si inca neclare).

T solicita (foarte ok) ajutor pentru gasirea unui (nou) “rost” (+sprijin pentru crestere brand) pentru “livrabile” “traditionale” care (evident) nu mai pot avea utilitate (in sine). Decat cu un efort comun, larg, finantat (in fond) la un nivel “larg” …

Puncte de vedere:
1) ar fi fost productiv sa se reconsidere (la nivelul expertizei globale existente legat de aceste subiecte, concepte – termeni (cu semnificatiile lor), cu metodele si recentele “best practices” – toate “amendate” de diferentele culturale (uriase) existente…  Deci e necesara o metodologie de raportare si abordare specifica …
Pentru mine ramane amuzant sa (re)vezi reprezentanti ai autoritatilor care (“iti spun ei” ce au “inteles” din ce au “vazut” in ceva delegatii recente …. Si tu (chair si cand esti afon dar bun cautator si verificator de fact-checking) sa poti verifica online pe smartphone si sa incepi sa numeri greselile + diferentele dintre stimulii la care au fost expusi si ce .. propaga ei cu superioritate in contextul dat … Mereu rezulta un fel de examen legat de nivelul de “patrundere” mereu defazata si intarziata la top stakeholderii romani din top autoritati – cu 3-5-7 ani… intarziere …
2) (via Wikipedia): culture / traditions / folklore (pentru a putea verifica daca au aparut schimbari relevante). Caci daca nu, atunci ramane aproape imposibil de crezut ca “strainii” vor putea atasa multe noi “semnificatii” (si deci valori si deci sa cumpere – cum se doreste) unor “curiozitati” din partea unor oameni – comunitati percepute ca fiind ori nerelevante ori chiar (cumva) inferioare … altora. De ce ai cumpara o lingura de lemn (facuta de regula de tigani lingurari) ori alte produse, facute “chinuit” (in lipsa de altenative). Ce este de apreciat in asa ceva? Cei in cauza nu ar fi (mereu) ales eficienta si eficacitatea (si oportunismul) – daca ar fi putut? Care sa fie “povestea” legata de un voluntar + constient sacrificiu (exceptie)?
Altfel, orice alt “succes” sau exemplu – ramane fie o exceptie (deci fara “reteta” preluabila) ori ceva punctual (si – iar – nerelevant). Asa cum s-a mentionat cazul sabiilor de samurai sau a unor boluri – vandute (cele originale + certificate) la preturi de sute de ori mai mari decat cele de la Ikea (dar similare ca utilitate)
* Vezi “invented traditions” (atat in Wikipedia – la traditions cat si in diferite scurte articole). Insa in trendul curent, pe cat de usor (mai reusesti) sa le creezi, mult mai usor – rapid devin volatile …
2)  a extrage secvente de activitati (si cu ceva sculeproduse intermediare ori chiar finale) din activitatea cotidiana si arhaica a unei comunitati si a dori sa ii regasesti valori intr-o alta comunitate (+avansata tehnologic), pare un demers sortit esecului. Exemple: “prepararea canepii + confectionarea manuala a unor obiecte pentru care exista alternative contemporane extrem de ieftine …” Inteleg dorinta de a se (cauta/gasi) “o poveste” astfel incat “piata” sa accepte sa plateasca de zeci – chiar sute de ori mai mult … Pot spune doar “interesant” si ca vor rezulta in timp (multi ani) 2-4 exceptii (dar probabil in mod intamplator si nu ca urmare a unei retete / proiect). Chiar daca s-ar aloca ceva bani publici pentru asa ceva (..) Ramane vizibil esecul brandului turismului romanesc (cel cu frunza)… unde “doar din gura” (+bugete mari – nationale), nu a ajuns sa faca strainii sa “vada valoare” … (care ramane subiectiva si dependenta de diversitatea uriasa a sistemelor de referinta neromanesti)

0Shares

Ajutați cu un comentariu / Leave a Reply: