Bunicul … Vasile, “tataie” cum îi spuneam noi, nepoții …

Azi, 1 ianuarie este / era ziua lui de nume Sfântul Vasile cel Mare ..
Și în amintirea unei suite de momente petrecute împreună, fac astăzi (01.01.2023) aceasta sinteza a ceea ce știu despre el.


Cronologie – CV succint

12.02.1911 se naște Vasile Gheorghe IONIȚĂ în Lipia-Bojdani, ca fiu al lui Tudora IONIȚĂ (n? – decedată în 22.03.1954 în Snagov sat, casă (acum) a lui “Manole” – unde au și locuit toți)

1923-1924 Foaie Matricola pentru Clasa a 4-a (din cele 5 clase absolvite)
IONIȚĂ Gheorghe Vasile (Gheorghe fiind numele tatălui). Deci a început școala în 1920 (toamna) și ar fi terminat-o în vara anului 1925.

22.03.1932 Carte de Calfă pentru Vasile Gheorghe IONIȚĂ. Adică a terminat un stagiu în atelierul unui meșter, a dat examen și probă de lucru în fata unei comisii a Breslei / din acest moment este considerat oficial ca fiind calificat (= Lucrător din fabrică / = pregătire de meșteșug). Calfa poate continua să lucreze la terți (ca angajat) ori poate să își facă propriul atelier și deveni meșter.
Având durata de 3 ani, implică că a început în 1929 (la vârsta de 18 ani – deci la majorat).
La 21 ani, devine (cu acte) calificat ca tâmplar – dulgher (prin breasla ?)

11.04.1932 Vasile Gh Turmac cumpără cu 2000 lei 63 arii de teren la Groapa Porcului (langă pădurea Barboși-Ghermanești) din localitatea Dobroșești (actualul Snagov sat)

?1935 Se căsătoreăte cu Gherghina (n. 23.12.1952 deci cu circa 4 ani mai mică) din Ghermănești prin căsătorie convenită (impusă – negociată) de părinți. Diferența de vârstă era de ?2 ani (Gherghina fiind mai mare?).

??.??.1936 – Se naște Turmac Ion (primul fiu)
25.12.1938 – Se naște Turmac Manea (al 2-lea fiu)

? 1938? Începe stagiul militar (de ?3 ani)
? urmează războiul (la care – oricum au fost chemați rezerviști din ?10 ani/leaturi)
?Pe frontul de est a ajuns și la/lângă Stalingrad
?Pe frontul de vest a ajuns până prin Cehoslovacia
?A ajuns de câteva ori acasă în permisie și a trebuit să stea (în plus) câteva 8-15 zile pentru a lucra la vila ? Pascu (de pe malul lacului). Căci așa erau atunci vremurile – abuzurile – “relațiile”.
Nu e clar dacă permisiile (de la bun început) erau condiționate – corelate cu lucrul la vila ? Pascu. Nici daca aceasta “relație” a ajutat / adus ceva protecție (diferențiere) pe linia frontului. Cert este că fiecare armă (și unitate militară mai mare) avea o evidenta a propriilor ostași și pe competente profesionale si la diferite lucrări erau astfel alocați (iar “confecții” din lemn .. erau sigur prioritatea zilnică (adăposturi / tranșee / etc.)

8-9.05.1945 se termină oficial războiul și ulterior (?mai – iunie) ajunge acasă …
{pe acoperișul vagoanelor / ar fi ars hainele in curte – caci era plin de păduchi etc.)

?1949?GAC (si) la Snagov … : CAP …
Pleaca sa lucreze in meseria sa … ajunge prin tara in multe locuri (Mangalia, Neamt, Brasov etc.)
Lucrează si (pe) la Trustul CARPATI (care a făcut cele mai complexe lucrări din Ro,ania din acele decenii)

28.03.1959 Livret Militar Turmac Gh Vasile (eliberat de Raionul Snagov):
a terminat războiul ca Sergent, a avut funcția de Comandant de Grupa
Arma: Infanterie (categoria i, grupa I, specialitatea 1)
Specialitate: Pușcaș

?1954? > deși (pentru și prin competență) ajunsese Șef de echipă și cu roluri importante și în lucrările mai mari (partea de rezistență a construcțiilor), după ce au ajuns ceva informări scrise cu / despre cei care au luptat pe front împotriva rușilor (în anumite lupte – zone și mai ales au avut si ceva funcții de conducere), s-a considerat ca aceștia nu trebuie promovați. Probabil s-a considerat că aveau (si suficient) discernământ (ex: in calitate de Comandant de Grupă / Sergent), deci erau implicit “împotriva” comunismului și ceva roluri de conducere – au avut mijloacele, posibilitatea să ia inițiațive si să facă mai mult rău rușilor … comunismului ..

* 1959-1962: Turmac Manea ia initiativa (caci pentru propria familie, locul de munca al sotiei si al lui, i s-au tot cerut declaratii, clarificarea originii, prezentarea membrilor familiei extinse, acte – dovezi etc.). Si cand merge la diferite intreprinderi (ex: si Trustul Carpati etc.) sa isi propriile dovezi de lucru pentru diferite perioade, face demersuri si pentru tatal Turmac Vasile. Intelegand si tendintele (..), Turmac Manea completeaza documentele pentru Cartea de Munca si a lui Turmac Vasile si altele (ex: Livret militar – care era necesar etc.)

22.05.1967 Carnet de Munca
Turmac Vasile

31.01.1968 SINDICAT (devine membru) pentru că era:
(Turmac Vasile)
1) era cam obligatoriu
2) prin sindicat – se putea recupera/reface istoria angajărilor lui de după 1945 (în vederea vechimii)
3) ?
4) ?
*) Aici figurează ca muncitor necalificat (.. căci la acest moment încă conta “sancționarea” sa ca “dușman” pentru că în timpul războiului a îndrăznit să lupte împotriva rușilor …)

?197x? se pensioneaza …

??.?? 1983 moare .. 

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Obiecte rămase (amintiri) re Dulgherie – Tâmplărie

Șifonier / etajera / cutia / tesla / vinclu / ? semnatura / (vezi pozele de mai jos…)

Obiecte pe care le-am vazut in copilarie in mica magazie din spatele  casei cu (rămășițele ) a fostului atelier …

 

Visul unui om … și praful comunismului …

Oare de cate ori (ca toti oamenii) visase si bunicul la ceva viitor mai bune (pentru familie) … doar pentru ca apoi lucrurile sa o ia pe cu totul alt făgaș? Si nu numai pentru el ci pentru multe generații … (datorită: război, comunism, răutatea umana etc.)?

Cu sprijin financiar al familii originare din Lipia-Bojdani, după 3 ani de ucenicie în București (1929-1932) a primit certificatul de Calfă în dulgherie – tâmplărie. Și prin economii și muncă suplimentară, plus ciubucurile permise (ex: căratul și montatul obiectelor de tâmplărie la clienți – după program), și-a completat trusoul de scule.

Certificatul de Calfă (+experiența acumulată) – ii permiteau începerea lucrului ca Meșter dulgher – tâmplar pentru o zonă/piață cu o raza de circa 15 km.

Familia a mai făcut ceva schimburi și cumpărări de terenuri – centrate în zona satului Dobroșești (actualul Snagov sat).
Astfel, a fost luat un teren de circa 3800 mp (actualele numere Z8-Z12) si aici s-a mutat o parte a familiei din Lipia-Bojdani (unii au păstrat numele Ionița, altii de Turmac). Apoi, pentru securitatea alimentara, un teren de 6.300mp a fost cumpărat cu 2.000 lei. Ulterior, din economiile facute de Vasile la București (si alți bani strânși) a mai cumpărat alți 6300mp, rezultând ca moștenire 13.000 mp (adică suficient in mod normal pentru supraviețuirea a 2 familii a cate 4 membri). Deși ei au fost mai mereu mult mai multe guri de hrănit …

Familia a negociat căsătoria lui Vasile cu Georgeta din Ghermănești (caci așa se obișnuia atunci).
În 1936 si 1938 au apărut 2 băieți (Ion și Manea). Iată deci și principalele ajutoare la atelierul de dulgherie – tâmplărie, moștenitorii etc.

A urmat stagiul militar obligatoriu. Însă a început războiul si Vasile a stat plecat de acasă circa  8 ani. Circa 10 “leat”-uri fuseseră mobilizate pentru război. Acasă, de 2-3 ori pe saptamana, femeile mergeau după jandarmul arogant, gras si abuziv, care striga pe străzi cine a mai murit pe front … Jandarm care râdea de aceste femei singure, speriate, fără resurse si mancare pentru copii si pe care le numea pe toate văduve – mai ales ca in sat deja erau zeci de morți si mult mai mulți despre care nu se mai știa nimic …

Reîntors în 1945 cu bine acasă (foarte slăbit, cu păduchi etc.) a sperat ca împreuna cu neamul (erau numai in Snagov sat circa 12 adulți cu totul: soț – soții), familia si iată doi băieți (acum de 9 si 7 ani, a sperat ca viața s-ar putea relua din făgașul si stadiul lăsat in 1938 …
Deja băieții aveau o vârsta ideala pentru a începe sa asiste – lucreze si ei cate ceva langa tatăl lor, in atelier. Ar fi fost multe de reparat – mai peste tot. După război – ar fi trebuit sa apară destula cerere …

Local, legat de lemn, singura mare “activitate” a fost tăierea stejarilor seculari pe o lățime de circa 800-1000m de la nou creata cale ferata (de la Căciulați la Complexul Turistic CFR – ulterior denumit si Astoria). Lemnul a fost luat gratuit si dus in Rusia in contul datoriei de război. Mulți localnici aveau sa moara la aceste lucrări (facute fără suficiente animale, căruțe si scule adecvate) – cu improvizații si cu gândul la bănuții pentru familie – pe care ii primești după ce livrezi la rampa din gara improvizata, lemnul scos din pădure. Așa a murit si socrul lui Vasile (Ion MANEA- tatăl bunicii mele – din ceva copac căzut in pădure pe el, si alta data si un frate al acestuia / e de presupus ca se făceau ceva echipe pe baza de rudenii)
Ulterior, s-au mai scos (tot cu sila) localnicii la replantările din care au crescut copacii de la liniile 1+2+3 (la care au început tăierile prin 2014).

După o amăgitoare împărțire de terenuri țăranilor, de fapt a urmat GAC-urile si Colectivizarea forțata. Gospodăriile familiilor au fost distruse, a fost si an cu foamete mare, bărbați erau putini si bani si mai putini. Cine – ce sa mai construiască si cu ce bani? La tara singura ocupație “permisa” era la noul CAP, pentru amăgirea unei hrane de toate zilele …

Câțiva ani, Vasile a încercat diferite munci, aranjamente si in paralel a avut o serie de comenzi ca dulgher – tâmplar. Ba chiar au fost si doua veri de care tatăl meu (Manea) si-a adus aminte toata viața, in care in unele seri de vara (după încasarea unor lucrări) – au făcut si ceva grătar in curte cu carne cumpărata. Însă a fi independent, orice peste nimicul planificat tuturor, era considerat ca un fel de ofensa si (cumva) sancționat …
Deci “se aplicau multiple forme de descurajare a tuturor celor care mai încercau sa facă ceva – cumva ca înainte de război”. Nu mai trebuia sa rămână la/in tara activități independente: toti trebuiau sa devina dependenți si prinși in cele 2 sisteme principale: la tara la CAP-uri, iar la oraș in fabrici si uzine. Mai era o a 3-a cale: șantierele din toata tara…

Fiind calificat (deci Calfa: dulgherie – tâmplărie), singura alternativa pentru Vasile a fost sa meargă la/pe șantiere. Prea putini oameni competenți (calificați) mai erau in Romania si trebuia reconstruita o întreaga tara … plus noile fantasme comuniste.

Astfel a lăsat acasă familia, băieții cu care ar fi vrut (spera de peste 10 ani) sa ii învețe meserie. Si singuri (ca familie) sa poată chiar sa își facă un atelier si afacere prosperă … Doar pe si prin munca lor. Soția a trebuit (cumva) sa mai meargă sa lucreze si la nou înființatul CAP, copii pe la ceva scoală improvizata iar soțul (Vasile) – pe șantier, sa reia viată in condiții similare improvizațiilor – experimentate in război,

Datorita competentei, in scurt timp, Vasile a ajuns apreciat la munca, a devenit șef de echipa si lucrări. Lucrând direct de pe planuri cu șefii lucrărilor.
Dar de prin 1954-1956 a tot rezultat ca Vasile pe front a fost si sergent si cu unitatea lui a ajuns si la Stalingrad etc. Si deci a luptat (“de capul lui”) contra fraților ruși salvatori si a comunismului (in general). Motiv pentru care noul aranjament rezultat era ca nu mai putea fi șef (oficial), trebuia sa își păstreze responsabilitățile, sa muncească mai mult, sa fie platit mai puțin, sa nu mai aibă dreptul sa se mute daca si cand vrea el de la un șantier la altul (caci acum fusese “dibuit” si încadrat ca nesimpatizant si deci tinut “sub control”).

La 13 ani (1951) Manea (tatăl meu) – de nevoie – începe sa lucreze vara ca necalificat la orice era nevoie in București. Erau câteva locuri unde cei care voiau sa lucreze se adunau si cei cu lucrări își alegeau de acolo pe cei doriți. Si tata era preocupat sa prindă macar gustarea de pe la ora 10:00, caci de pe la 12:00, începea de regula scandaluri intenționate, pentru ca pana la sfârșitul zilei, cat mai mulți sa nu fie de fapt plătiți de loc …

Deci intre 1952-1956, familia o ducea prost: Vasile intrase pe lista neagra a celor care erau competenți, trebuiau munciți – speriați, plătiți cu mai puțin (si chiar ținuți cumva captivi – dependenți). In toata tara se știa de diferitele feluri de epurări dar si de faptul ca pentru nemulțumiți era de lucru si la Canal si erau si mulți dispăruți (chiar cam din toate localitățile).

* Printre picături, cumva, băieții Ion si Manea, cu sculele ramase acasă, au mai continuat sa încerce sa mai lucreze cate ceva (lucrări simple si pentru cei pentru care se putea susține ca erau rude si/sau o forma de ajutor in “timpul liber”). Deci relevant este ca au pornit (dar singuri!) (tot) către ceva dulgherie – tâmplărie așa cum dorise Vasile … 

Începând cu 1960, toti cam aveau un fel de loc de munca “stabil” si niște forme de “dependenta” (spre neschimbare) cu ceva entitate de stat.

Vasile a început sa aibă mai multe probleme de sănătate. Caci fata de o condiție fizica (chiar inițial) nu deosebita, cei 8 ani de instrucție urmați de război si apoi mulți ani pe șantiere cam din toata tara, au însemnat prea multe nopți de frig, mancare putina – neadecvata – improvizata. Prea mult timp departe de familie. Prea mari diferențe intre ce dorea si ce a rezultat. Lucruri care adunate, te frământa si te uzează si îmbătrânește înainte de vreme …

S-a pensionat (pe caz de boala) prin 1974 si a murit prin 1983 …

Prin 1996, tata, resemnat și mâhnit și el (cu viața și diferențele acumulate și de el), a decis să își șteargă ultimele urme dureroase ale copilăriei și tinereții, vânzând ce a mai rămas din sculele atelierului (vânzări – “simplificări” cum au făcut cam toti de aceeași vârstă în acei ani). Spera ca prin eliminarea rădăcinii de la Snagov (sat), Cumva, și să “forțeze” stabilizarea copiilor in/la/de București (unde poate viața o fi mai bună – sau cel puțin diferită de încercările nereușite de 2 generații, la Snagov – sat). Nota: majoritatea sculelor atelierului bunicului au fost luate de Ion (fiul cel mare) din 2 motive: 1) ca este fiul cel mare (si așa este “dreptul” si tradiția la tara + ca locuiește peste drum 2) pentru ca Manea (fiul cel mic) este plecat din Snagov si locuiește in București (si aparent nu ar mai putea avea ceva interes)

+++
Nota1: (audio – Manea) Primit prin 1928 la Meșterul Cârpan, în toți cei 3 ani de ucenicie, economisise cu îndârjire banii din ciubucurile primite din caratul și amplasatul pieselor de mobilă făcute de atelier – pentru un viitor mai bun. Banii însemnau independenta, șansa de a putea alege in viată. De a-ti permite sa ai o demnitate, sa iți începi un drum al tău. Sa alegi. Toate acestea – imposibile pentru toti ai săi (mai ales din Bojdani – Lipia, loc cu multe întâmplări si istorii triste, tumultoase si unele chiar violente).

Nota2: (audio – Manea) Vasile privise cu jind si uimire mulțimea de scule din atelier ale meșterului, le învățase rostul, utilitatea si a început sa își facă propriul trusou, mai întâi – atât din cele reformate din atelier cat din unele noi si bune, exact ca ale meșterului … Pentru ca își dorea prea mult si trebuia sa aibă (cândva) si el atelierul lui. Sculele luate in ani, una cate una si înfășurate cu grija in cârpe, ajungeau in casa părinților – cand mergea acasă. Visa mereu la grămadă care părea sa crească si sa ii poată asigura independenta si viitorul mult dorit,

Nota3: Eu (CT) l-am văzut de 2 ori pe Vasile (bunicul) venit langa bancul si rafturile de scule din magazia din spatele casei. Nu mai putea lucra (si nici cerere ori “voie” nu mai era) – dar doar privea cu adânca mâhnire, a pus mana pe câteva scule, s-a uitat la 2-3 daca si cum mai sunt ascuțite si le-a repus la locul lor, foarte încet … Si cam totul (acolo) era de fapt cam acoperit cu fire de păianjeni si praf .. 

+++
Notă: dacă nu a putut să ne lase (..) prin muncă ce ne-ar fi dorit el, iată că măcar forma nasului, s-a transmis la majoritatea urmașilor 🙂

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Rutina unei zile (de pensionar) de prin 1981 …

* De câteva ori, chiar am și dormit în camera cu 1 pat dublu și un fel de laviță/canapea de o persoană (unde am stat – dormit eu). 

** Pe bunici nu i-am v[zut niciodată îmbrăcându-se, dezbrăcându-se, sau chiar dormind în pat. Acum îmi dau seama că mereu (cumva) așteptau (seara) să adorm, iar dimineața mă trezeau după ce terminau de strâns patul lor + aerisire etc.

6:00 – 6:30 Trezire. Primul lucru pe care il auzeau era la Radio – galena (din coltul camerei) > Știri

(Deja – cumva) erau hrănite: vaca, 1-2 purcei, 12-20 de păsări

+15-30m Mic dejun. În bucatarie (la care ajungeai, ieșind afară din cameră și intrând pe o ușă în dreapta.
Intrand, in stanga erau: un fel de mica lavita, urmata de o sobă cu plită în stânga. În față – spate era un aragaz cu butelie si după o alta ușa, o mica camara.
In dreapta (după lățimea usei) urma o masa solida acoperita cu un fel de linoleum. Sub care erau două scăunele mici.  1-2 galeți (cu apa sau lapte).
Acoperișul acestei bucătarii mici era in panta, iar langa ușa de la intrare, in dreapta (cum privești dinăuntru), in geam erau prinse mai multe poze vechi cu rude si din momente relevante.
După ușă (cum se deschidea) era calendarul religios al anului – cu toate sărbătorile, posturile si alte semne

Eu/nepoții > Urma plecatul (pe jos) la Școală (600, 1200 sau 2000 m). Pe o strada de-al lucrul intrărilor la vile (inclusiv la Ceaușescu, apoi Miliție etc.) 

Bunica începea cu mulsul vacii si pregătitul sticlelor pentru clienții săi.
Apoi cu treburile din curte: pentru porc (fiertura in tuciul mare: cartofi + uruiala + ceva resturi de la ultimele mese) / multe alte pregatiri – dupa sezon … (in gradina / la padure dupa crosnie de lemne / dupa iarba pentru vaca / etc.)

* 9:00 (doar duminica) > Teatru Radiofonic (pentru copii) 1 ora!

12:00 – 13:00 Pranz (nepotii mancau cand reveneau de la scoala)

Bunica: alte treburi prin curte / gătit ceva …
Bunicul: (doar) in casa, la masa > caci ar fi fost bolnav … (hernie, prostata etc.)

Nepotii: joaca (optional teme pentru scoala)

(seara) Ceva mica (incercare) repriza de joaca prin casa (descurajata)

19:50 > “Noapte buna copii” (o poveste cu talc – intelepciune de circa 10 minute)

20:30 (cam sigur > cel puțin nepoții) – dormeau …

Despre armată și război …

Tataie nu ne-a vorbit despre viața – trecutul – experiențele lui.

Era un om micuț, cu pielea măslinie, îmbătrânit înainte de vreme, pe care rareori și puține lucruri păreau a-l mai interesa și bucura.

Pensionar și bolnav stătea toată ziua pe un scăunel făcut de el, cu coatele mâinilor sprijinite de masa făcută de el, privind prin fereastra casei (făcute de el) privind către drum (refăcut de comuniști), fără a-l vedea.

Bucuriile lui păreau a fi foarte puține, rare și atunci fața lui se lumina și parcă vedeam un copil de 6-10 ani și uneori chiar un adolescent de 15-17 ani. Nu era un gurmand .. Totuși îi plăceau merele, sosurile cu mult usturoi și roșii, micii și cârnații, mămăliga și cam orice fel de lactate.  Avea un fel delicat, grijuliu – tacticos de a mânca prin care abia daca se murdărea pe vârfurile degetelor (căci îi plăcea să mănânce cât mai mult direct cu mâinile, tot, sugea insistent, cu grijă și totuși nezgomotos toate oasele). Îl priveai  mâncând și parcă începeai să simți și redescoperi și tu mulțime de gusturi din bucățile pe care le mânca el.  Nu rămâneau resturi si cumva și toate vasele folosite de el – deveneau curate până la sfârșit …
Și atunci (când îl priveam) dar și acum nu pot să nu mă gândesc la cei 7+ ani de armată – război în care i-o fi fost frig, ud, cu zăpadă și ger, de multe ori fără niciun fel de mâncare, alte ori poate doar un ceai și ceva cartofi fierți, uneori poate carne din caii trupelor .. Întuneric, explozii, împușcături, râniți care se vaită, mereu alte scene ale zilei cu morți, mutilări … Țărani simpli de la țară, smulși din familiilor lor și duși / puși să împuște aiurea pe alții tot ca ei sub amenințarea alternativei executării pe loc (legea marțială) … Cu neîncredere după decenii de experiențe proprii și secole de trădări ale conducătorilor țării …
Mereu cu incertitudinea zilei de mâine, a următoarei ore .. Mii de kilometri din București până la Stalingrad și apoi până prin Cehoslovacia. Într-un tăvălug și încleștare a distrugerilor totale: case, drumuri, poduri, localități și mai ales multe vieți – familii – destine … Cu mulți cunoscuți lăsați în urmă, prin colbul drumurilor – precum mucurile de țigărilor. Și de fapt care drumuri? Căci armatele “scurtează” mereu “tactic” prin păduri – câmpuri, peste dealuri si munți … 

Vădit atent  părea a fi când asculta piesele de teatru radiofonic, basmele, poveștile (și da – în comunism erau destul de multe și de bună calitate).
Căci da, în camera micuță a bunicilor era un radio (“galena”) cu care prindeau bine două posturi (principalele) de radio. Fără a consuma curent electric: antena era chiar firul de circa 15 metri lungime, folosit și la uscatul rufelor.
Cand erau descrieri de calitate a locurilor naturale (păduri, maluri de apa, pescuit – vânătoare) ori jocuri ale copiilor, ori felurite personaje din universul copilăriei țăranilor români – il vedeai fata si ochii cum deși abia se mișcau – păreau a fi cu totul în alte lumi …

> Rareori râdea și parcă iar căutam să înțeleg  … ce se întâmpla cu el … Mie iar mi se părea râsul unui copil ori adolescent, într-un trup îmbătrânit prea rapid și nedrept … Să-l fi văzut de circa 10-15 ori râzând în cei circa 5-6 ani cât l-am văzut aproape zilnic (eu/noi locuind în altă casă mică tot din chirpici la circa 15m depărtare). Dar si atunci, rasul era oarecum domolit, nederanjant, cumva punctual si pe legat de subiecte – teme simple …

* În sat mai erau câțiva care s-au întors vii din război. Și tot “duși” cam ca tataie erau..  Și niciunul nu pare să fi vorbit cuiva despre război …

Întrebări (câteva) pe care (toți – nu numai copii) am fi dorit să le punem (re război):
1) chiar mureau oameni acolo? Ai văzut tu? Ce – cum? 
2) tu era să mori pe acolo? Detalii?
3) ai luptat (cu adevărat)? Detalii?
4) … ai omorât pe cineva? De câte ori? … Numai alți ostași sau și civili? De ce? Și cum te-ai simțit? Și acum ce crezi și cum te simți?
* Și (DA) este adevărat că astfel de discuții si (cam orice fel de) răspunsuri ne-ar fi putut schimba impresia despre omul cu care vorbeam in niște moduri greu de ghicit … Si (DA) este mai bine ca nu au vorbit despre război (7+ ani din viața lor …)

… dar totuși, oare .. ?

+++
Indirect, da, de multe ori spunea lucruri de genul:
> că războiul e un lucru rău, pacea este bună
> dacă ai ceva de mâncare și un loc al tău (oricât de modest) … este suficient (in viața asta scurtă)
> un cămin și o familie sunt cele mai bune lucruri
> să înveți (și să ajungi citit și deștept) > este foarte important

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Alte teme / subiecte potențiale (de dezvoltat)

> Religie: nu mi s-a părut religios. Făcea minimul de rutine (cruce cand venea popa prin case si pupa ce dădea popa la toti). Vorbea uneori de un fel de dumnezeu (dar parca din ceva nevoie ca undeva – cândva ar trebui sa existe un fel de ultima judecata pentru ce este pe pământ – viețile oamenilor). Poate ca a asistat (mai ales in razboi) la prea multe drame inutile (la care Dumnezeu a ramas – prea indiferent). Apoi (local si pe timp de pace) a vazut prea multa fatarnicie si mizerie de la popi (ex: si botezul lui Emi – cu popa din sat etc.). Plus cersitul de bani si mizeriile pe care le inventeaza si spun pentru bani, dezbinare si alte decaderi umane (care cu atat mai putin – ar trebui sa existe exact la … popi). Asadar eu niciodata nu l-am auzit spunand ceva in favoarea religiei (dar nici negativ). Si doar facea (pasiv si acasa) minimul obligatoriu (pentru a nu rezulta o opunere vizibila). Desi bunica mea, era (mai) credincioasa (dar asta este alta poveste…)

Sfat 1 primit inainte sa plec in armata: “Nepoate, acolo (n.m. in armata) sunt oameni fel de fel. Tu sa nu te pui cu ei ca unii pot sa fie violenti si prosti si cand te bati cu ei, pot si di greseala sa iti scoata un ochi, sa te raneasca de ramai cu semne toata viata. Nu te lua de oricine, oricum. Poarta-ti de grija si sa te intorci sanatos si nevatamat”
> am plecat la armată cu o valiză din lemn, cum aveau pe atunci 95% din toti tinerii de plecau la armata (caci se si stocau – stivuiau cel mai bine prin magaziile unitatilor militare). Cred ca era una din cele alte tatalui ori unchiului meu ori din cele facute chiar de bunicul, demult – cand inca mai lucra prin atelierul sau … 

Dojana 1: (când – cumva pe la 6-8 ani) am omorât ceva gândacel, în curte, de față cu el – în mod inutil (ca parte a “grozăviei” pe care ca baiețel o ai, când explorezi “lumea” de afară). Și mi-a zis ceva de genul: “De ce l-ai omorât? Ce râu ți-a făcut? Era și el un suflet acolo … Acum – poți să îl faci la loc?”

Sfat 2: “nepoate – să nu te încurci cu cei care au degete rășchirate”.  Pe asta nu am înțeles-o câteva decenii. Și am rezolvat-o printr-un puzzle care mi-a luat mult timp. “Traducerea” este următoarea: “nu-ți face prieteni / relații serioase cu cei care nu mai pot fi generoși, empatici, umani”. Legătura cu degetele (rășchirate = despărțite, care nu pot fi ținute apropiat) este ca cei care – când vor să apuce, să ia țin “ghearele” desfăcute. Și nu îi interesează (orice) mai mic … ce poate trece printre degete. Cei (prea) grăbiți să ia repede, mult, (tot) – trecând peste ceilalți (peste tot – orice).
Pe când, ceea ce contează este a da (și nu a lua), atenția la “mic” (și cei mici), empatia grija pentru ceilalți etc.

Încurajări (care pentru mine au contat mult – atunci când aveam 6-8 ani):
1) mănâncă pește nepoate, că așa o să vezi mai bine, ca peștii .. și în ape tulburi
2) mănâncă nuci nepoate, că așa o să ai mintea iute și ții minte mai multe și mai bine
3) mănâncă mămăligă nepoate, că e cea mai bună pentru burtă și sănătate
4) mănâncă câte un măr pe zi nepoate și nu mai ai treabă cu doctorii

* Păcat ca atunci când încă era în viată, nu am știut să ii pun (multe) întrebări …
** Înțeleg (acum și respect) și decizia lui de a nu ne încărca cu ororile războiului, a unor încercări și felurite umilințe prin care a trecut (ca ucenic, in comunism –  sancționat că “a mers de capul lui la Leningrad să tragă în frații ruși …”).  Căci poate s-a gândit că nu există părți bune ale unor așa grozavii. Și ca poate doar ne-ar tulbura degeaba …


0Shares