Educație filozofică
DE CE? (justificări):
1) traim o perioada profund (covarsitor) materialista si globalizanta (cu mare presiune sociala + mediatica asupra indivizilor de a se conforma unui set de valori). Astfel excluzandu-se o intreaga serie de alte abordari (perspective / raportari)
2) fara perspectiva (comparativa) a sistemelor filozofice (care pot fi atat de diferite…) – nu se poate obtine minima distantare (rationala) necesara pentru a intelege (sub)categoria religiilor – dogmelor (si a putea avea sansa de eliberare de eventualele conditionari impregnate in copilarie in mediul social: familie – comunitate etc.)
3) putini oameni (numai prin auto-educare) in principal (intelepti – nativi – chiar si numai prin observarea perseverenta a naturii / intelectuali – in urma unor initieri si suite de lecturi impuse / iluminare … etc.) – reusesc sa perceapa lumea (mecanismele de “semnificare” individuale si sociale) – incat sa isi dea seama ca oamenii pot (oricand compune) oricate (si diferite / variate) (alte) sisteme filozofice (similare). Care (prin credintele – valorile asociate si de regula neconstientizate de multimea oamenilor obisnuiti) – genereaza orientari sociale atat de diferite (chiar indiferent de nivelele de dezvoltare tehnologica / capacitate intelectuala etc.)
4) pentru educatia noilor generatii (macar ca un fel de substitut – si mai ales in lipsa filozofiei ca disciplina obligatorie in educatia minimala scolara). E nevoie macar de ceva colectii (multimedia – concentrate, chiar daca nu se poate sa fie si suficient de coerente) – pentru a “zdruncina” orice viitoare (impuneri) indocrtinari (… si apoi lasa loc pentru auto-educare). Pentru (proprii) copii – care trebuie sa aiba capacitate de gandire independenta (autonoma) si sa nu “construiasca” pe dogme impuse (si de care nu se pot dezlipi)
5) simpatia (preferinta) individuala catre un anumit set (caci sunt multe – chiar similare) de filozofii – trebuie sa fie un demers continuu si pe intreaga durata de viata a unui individ. (Nota: pana si botezul crestin era o optiune constienta si voluntara si deci optionala doar la majorat, cand se considera ca tinerii pot intelege antagonisme si concepte mai complexe si incertitudini si ar putea face alegeri rationale). Astfel incat in prezent (botezul pruncilor ori educatia religioasa sub 15 ani ori – similar – variante de scientologii populiste : toate se pretind certitudini si se impun … ceea ce este profund gresit). Intrebarile filozifice nu pot avea raspunsuri definitive (..) – insa efortul de a analiza raspunsuri si a face propriile cautari – sunt exercitii (individuale) cu un rol si potential fantastisc de dezvoltare personala (mereu nedorit de grupari conducatoare – exploatatoare prin manipulari).
*) pana si in educatia comunista se studia disciplina filozofie minim 1 an, cu manual, definitii – clasificari – comparatii (ex: prin clasa a 7-a si mai ales prin clasele 9-10). Discutiile despre (antagonismul) materialism – spirit se (mai) puteau corela cu (discipline) perspective: istorice, latina (deci vechime), constitutie (si schimbarea acesteia), liste de lecturi obligatorii (in vacante + nr. minim de fise de lectura)
COLECTIE (nestructurata) de Idei / texte / inregistrari [pe care – as dori – sa le pot completa cu ceva comentarii cu scop de amplificare a cautarilor si provocarilor …]
Nota: Urmatoarea ordine (inca) nu are o semnificatie (ca sucesiune etc.) – caci pentru fiecare individ (ca varsta = capacitate intelectuala, (auto)constientizari – perceptii (gestionare) etc. – un mentor ar putea conceape parcursuri diferite (cu rol de provocare si – doar – autocunoastere – ex: similar abordarii lui Yoda)
1) Jiddu Krishnamurti: (corelatii profunde – autocunoastere) * https://jkrishnamurti.org/ Youtube / Facebook 1, 2, 3 /
We have so many desires /
2) Alan Watts: (+corelatii filozfice: Asia – Occident) * YouTube = True meaning *
Transformation of Consciousness / The False Idea of Who You Are / Don’t be afraid, it’s all a show / Overthinking Will Kill Your Reality (with subtitles) / The Meaning Of Life /
3) Mircea Eliade (Istoria religiilor) < corelat cu > Istoria civilizatiilor (Ovidiu Dramba)
4) Noam Chomsky (re: ierarhia limbajelor) < corelat cu > Lucian Culda (Mecanisme de semnificare, constientizare etc.). Algebre (cu operanzi si operatori) si exemple de aplicare (sunete, culori, imagini, perceptii, senzatii, amintiri, valori etc.)
+++
Sadhguru /
Robin Williams philosophy / George Carlin — Religion is Bullshit /
Nota: nimic din cele mai sus mentionate – nu reprezinta credintele ori recomandarile mele, din cel putin urmatoarele motive:
1) (si) eu evoluez si deci imi schimb intelegerea – preferintele – argumentele (ceea ce va recomand sa faceti si dvs.). Ex: Alexandru Paleologu se justifica unui jurnalist care ii reprosa ca si-a schimbat o opinie cu 180 grade intr-o singura zi (si acesta a spus ca in urma noutatilor si verificarilor facute – a evoluat si noua sa perceptie este aceasta …)
2) fiecare avem un “parcurs” si timp (resurse) pentru acesta. In care nu exista referinte absolute (am intalnit tarani izolati la fel de intelepti ca cei mai sus mentionati si “doctori – experti” .. sa zicem de .. neinteles)
3) pentru oameni diferiti (in diferite statii si contexte) – orice sistem de valori – credinte poate fi “salvator” (=”mantuitor”) ori cea mai mare nenorocire …